بارم بندي دروس روانشناسي
تذكرات مهم : |
بارمبندي روانشناسي پايه سوم متوسطه
عنوان فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهريور | |
فصل اول : كليات | 8 | 2 | 4 | |
فصل دوم : رشد | 12 | 3 | 6 | |
فصل سوم : فرايند هاي شناختي | - | 8 | 5 | |
فصل چهارم : سلامت رواني و اختلال رواني | - | 7 | 5 | |
جمع | 20 | 20 | 20 |
تذكرات مهم : |
بارمبندي روانشناسي پايه سوم متوسطه
عنوان فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهريور | |
فصل اول : كليات | 8 | 2 | 4 | |
فصل دوم : رشد | 12 | 3 | 6 | |
فصل سوم : فرايند هاي شناختي | - | 8 | 5 | |
فصل چهارم : سلامت رواني و اختلال رواني | - | 7 | 5 | |
جمع | 20 | 20 | 20 |
بسیاری از رفتارهای مرتبط با اختلالات رفتاری ظاهری شبیه
نافرمانیها و سرکشیهای معمولی دوران کودکی دارند امّا بسیار شدیدتر و
جدّیتر هستند. بیماران ممکن است نسبت به دیگران رفتار پرخاشگرانه یا
قلدرمآبانه داشته باشند و با آنها وارد دعوا و زد و خورد شوند. این
بیماران ممکن است تمایل به دروغگویی، غیبت از کلاسهای درس، فرار از خانه
یا سوء مصرف مواد داشته باشند. رفتارهای پرخطر و بیپروا از مشخصههای
بیمارانی است که دچار اختلال رفتاری هستند.
برخی عوامل در ایجاد اختلال رفتاری نقش برجستهای دارند. این عوامل شامل
تعارضات در محیط خانوادگی کودک از جمله بهرهکشی، بیتوجهی، مشکلات زناشویی
والدین و اعتیاد آنها میباشد.
اگر پزشک کودک به اختلال رفتاری مشکوک شود احتمالاً او را به یک متخصص
سلامت روان معرفی میکند. متخصص، به مشاهده رفتار کودک میپردازد. به
علاوه، آزمونهای استاندارد یا سایر ابزارهای ارزیابی روانی ممکن است مورد
استفاده قرار گیرد تا تشخیص اختلال رفتاری قطعی گردد.
پژوهشهای جدید نشان میدهند که یک رویکرد چند وجهی شامل روان درمانی
غالباً موثرترین روش برای درمان اختلالات رفتاری است. اکثر بیمارانی که
اختلال رفتاری دارند وقتی به دوران بزرگسالی میرسند مشکلشان برطرف میگردد
امّا تعدادی از بیماران مشکلشان در دوران بزرگسالی نیز ادامه مییابد و به
اختلال شخصیت جامعهستیزی تبدیل میشود.
2. درباره اختلالات رفتاری
اختلالات رفتاری،
گروهی از رفتارها هستند که بیمار به وسیله آنها به طور مکرّر حقوق اساسی
دیگران را نقض میکند و یا قواعد اجتماعی را زیر پا میگذارد. این اختلال
در دوران کودکی یا نوجوانی شکل میگیرد و در پسران بیشتر از دختران شایع
است.
بسیاری از رفتارهای مرتبط با اختلالات رفتاری ظاهری شبیه نافرمانیها و
سرکشیهای معمولی دوران کودکی دارند امّا بسیار شدیدتر و جدیتر هستند.
بیمارانی که دچار اختلال رفتاری هستند نوعاً نسبت به سلامت و خوشی دیگران
بیتوجهند. حس همدردی در آنها پایین است و غالباً رفتارهای دیگران را برای
خود تهدیدآمیز و خصمانه تلقی میکنند. در نتیجه، غالباً واکنش
پرخاشگرانهای به این تهدیدهای خیالی نشان میدهند و رفتارهای خود را
اینگونه توجیه مینمایند.
برخی از این بیماران ممکن است اعتماد به نفس ضعیفی داشته باشند در حالی
که برخی دیگر ممکن است ارزش بیش از حدّی برای خود قایل باشند. این بیماران
غالباً بیرحم و سنگدلند و احساس گناه اندکی میکنند و حتی هنگامی که ظاهراً
خطای خود را میپذیرند، بیشتر ترفندی است برای جلوگیری از تنبیه شدن.
رفتار پرخطر و بیپروا، مشخصه غالب بیمارانی است که دچار اختلال رفتاری
هستند. آنها ممکن است در سنین پایین به رفتارهای جنسی، سیگار کشیدن،
نوشیدن الکل و استعمال مواد مخدر روی آورند و باعث مشکلات قانونی گردند.
در بسیاری موارد، بیمارانی که اختلال رفتاری دارند دارای ضریب هوشی کمتر
از سطح میانگین و عملکرد تحصیلی پایینی هستند. افکار مربوط به خودکشی یا
اقدام برای خودکشی نیز در بین آنان دیده میشود.
پژوهشهای اخیر نشان میدهد که برخی کودکانی که دچار اختلال رفتاری
بودهاند پس از رسیدن به دوران بزرگسالی، افرادی متعادل، سالم و موفق و با
عملکرد اجتماعی عادی شدهاند. هر چند، برخی از آنها ممکن است این اختلال
را در بزرگسالی نیز حفظ کرده و یا دچار اختلالات دیگری نظیر اختلال شخصیت
جامعهستیزی و سوء مصرف مواد گردند.
3. انواع و تفاوتهای اختلالات رفتاری
اختلالات رفتاری در بین شایعترین اختلالات سلامت روانی در بین پسران و دختران است. چهار نوع اصلی اختلال رفتاری عبارتند از:
به علاوه، اختلالات رفتاری به دو دسته تقسیمبندی میشوند:
نوعی که در دوران کودکی آغاز میشود (نشانهها پیش از 10 سالگی ظاهر
میشوند) و نوعی که در دوران نوجوانی آغاز میشود (نشانهها پس از 10 سالگی
ظاهر میشوند). بیماران نوع اول کسانی هستند که غالباً پرخاشگری جسمی و
فیزیکی نسبت به دیگران دارند و دارای ارتباطات ضعیفی با دیگران میباشند.
آنها ممکن است سابقه اختلالات دیگری نظیر اختلال نافرمانی و خودسری یا
اختلال نقص توجه-بیشفعالی (ADHD) را نیز داشته باشند. اختلال رفتاری به
ندرت پس از 16 سالگی بروز میکند.
بیماران نوع دوم کمتر احتمال دارد که رفتار پرخاشگرانه نسبت به دیگران
بروز دهند و معمولاً روابط عادیتری با دیگران دارند. آنها معمولاً دچار
اختلالات رفتاری ماندگار نمیگردند و نسبت به بیماران نوع اول، احتمال
کمتری دارد که در بزرگسالی دچار اختلال شخصیت جامعهستیزی شوند.
4. عوامل خطر و علل اختلال رفتاری
برخی عوامل در بروز
اختلال رفتاری نقش برجستهای دارند. این عوامل شامل تعارضات در محیط
خانوادگی کودک از جمله بهرهکشی، بیتوجهی، مشکلات زناشویی والدین و اعتیاد
آنها میباشد.
برخی پژوهشها نشان میدهند که کودکانی که خیلی شلوغ و عصبی هستند در
معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به اختلال رفتاری در آینده قرار دارند.
کودکانی که دچار اختلال رفتاری باشند احتمال دارد در اوان کودکی دارای
اختلال نافرمانی بودهاند. داشتن سابقه اختلالات روانی نظیر نقص
توجه-بیشفعالی، اسکیزوفرنی، اختلال خلق و خو، سوء مصرف مواد در خانواده
نیز خطر ابتلاء به اختلال رفتاری را افزایش میدهد، به ویژه اگر یکی از
والدین چنین سابقهای داشته باشد. پژوهشها همچنین نشان میدهند که کودکانی
که رفتار پرخاشگرانه یا بسیار هیجان زده از خود نشان میدهند نیز بیشتر در
معرض ابتلاء به اختلال رفتاری قرار دارند.
عوامل دیگری که میتوانند با اختلال رفتاری ارتباط داشته باشند عبارتند از:
اختلال رفتاری بیشتر در پسران وجود دارد تا دختران. بین 6 تا 16 درصد پسران و 2 تا 9 درصد دختران ممکن است دارای این بیماری باشند. درصد این بیماری در جوامع شهری در حال افزایش است.
5. علایم و نشانههای اختلال رفتاری
کودکان و نوجوانانی که
دچار اختلال رفتاری هستند ممکن است دارای چند نشانه مختلف باشند. با وجودی
که بیمارانی از هر دو جنس (مرد و زن) ممکن است این نشانهها را داشته
باشند امّا بعضی نشانهها بیشتر به جنسیت کودک ارتباط دارد.
پسران بیشتر احتمال دارد که رفتار پرخاشگرانه نسبت به دیگران داشته باشند
و با رفتار قلدرمآبانه، دعوا و زد و خورد راه بیاندازند. همچنین احتمال
دارد رفتارهای بیرحمانه نسبت به دیگران و نیز حیوانات داشته باشند. در حالی
که دختران بیشتر احتمال دارد دروغ بگویند، از کلاس درس مدرسه غیبت کنند،
از خانه فرار کنند و یا به سوء مصرف مواد و فحشاء گرفتار شوند.
نشانههای مرتبط با اختلال رفتاری عبارتند از:
طبیعت نشانهها، تعیین کننده درجه اختلال رفتاری (خفیف، متوسط، شدید) است:
در بعضی موارد، اختلال رفتاری در بیمار با نشانههای خفیف آغاز میگردد و به مرور زمان به نشانههای شدید تبدیل میگردد. اختلال رفتاری همچنین میتواند با سایر اختلالات روانی ارتباط داشته باشد. اختلالاتی از قبیل:
6. روشهای تشخیص اختلالات رفتاری
تشخیص اختلال رفتاری
ممکن است از هنگامی که والدین به خاطر نافرمانی و سرکشی، کودک خود را نزد
پزشک خانواده میبرند آغاز گردد. بیشتر اوقات این نافرمانی به صورت تهدید
به ترک مدرسه یا واقعاً انجام این عمل بروز میکند. پزشک احتمالاً با انجام
آزمایشهای کامل و بررسی دقیق پرونده پزشکی سعی میکند بیماریهای جسمی را
در صورت وجود تشخیص دهد.
چنانچه پزشک موفق به این کار نشد و مشکوک به اختلال رفتاری یا سایر
مشکلات روانی گردید کودک را به متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا
روانپزشک اطفال ارجاع میدهد. این متخصصان، توانش حرکتی، شناختی، تحصیلی و
اجتماعی کودک را مورد ارزیابی قرار میدهند و نیز رفتار کودک در مدرسه، با
همسالان، در خانه با اعضای خانواده و با دیگر اعضای جامعه را بررسی
میکنند. به علاوه، برخی آزمونهای استاندارد یا سایر ابزارهای ارزیابی
روانی مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است آزمایش خون و ادرار نیز برای
تشخیص سوء مصرف مواد تجویز گردد. همچنین ممکن است بیمار و افراد خانوادهاش
درباره هرگونه رفتار غیرعادی مورد مصاحبه قرار گیرند.
تشخیص اختلال رفتاری میتواند دشوار باشد. بیماران ممکن است از دادن
اطلاعات صحیح در مورد رفتارشان خودداری کنند. با وجودی که متخصصان سلامت
روان از طریق مصاحبه با پرستاران، معلمان یا دیگران، دیدگاه عینیتری نسبت
به رفتارهای کودک به دست میآورند امّا این اطلاعات محدود است. بیمارانی که
اختلال رفتاری دارند ممکن است رفتارهای ناشایست خود را از کسانی که
دوستشان دارند مخفی نگه دارند.
اختلال رفتاری در بیمارانی که الگوهای تکراری و طولانی از رفتارهایی
دارند که حقوق دیگران را نقض میکند و هنجارها یا قواعد اجتماعی را زیرپا
میگذارد، تشخیص داده میشود. این رفتارها باید باعث مشکلات عمده در
اجتماع، عملکرد تحصیلی یا حرفهای گردد.
به علاوه، سه یا بیشتر از ضوابط زیر باید در خلال یک دوره 12 ماهه و حداقل یکی از آنها ظرف 6 ماه گذشته وجود داشته باشد:
اختلال رفتاری در بیمارانی که 18 سال یا بیشتر داشته باشند، چنانچه نشانههایشان بیشتر به اختلال شخصیت جامعهستیزی بخورد، تشخیص داده نمیشود.
7. گزینههای درمانی برای اختلالات رفتاری
پژوهشهای جدید نشان
میدهند که رویکرد چند وجهی شامل روان درمانی غالباً موثرترین شیوه درمان
اختلالات رفتاری است. درمان شناختی-رفتاری (CBT) ممکن است برای کمک به
تجدید ساختار فرایندهای فکری منفی بیمار به کار گرفته شود. برای
موفقیتآمیز بودن درمان، توصیه میشود که تمام افراد خانواده بیمار درگیر
شوند. به علاوه، درمان باید رفتار کودک در خانواده، مدرسه و اجتماع را در
برگیرد. با وجود این، چنانچه مشکلات کودک ناشی از بهرهکشی و سوء استفاده
جسمی یا هیجانی در محیط خانه باشد، ممکن است جدا کردن او از آن محیط لازم
افتد.
در خلال درمان، بیمار باید مهارتهایی نظیر مدیریت خشم را فرا بگیرد.
درمان ممکن است بر روی سایر اختلالات وابسته، نظیر اختلال نقص
توجه-بیشفعالی (ADHD) نیز متمرکز گردد. در برخی موارد، دارو درمانی در
کنار رواندرمانی مورد استفاده قرار میگیرد. کودکانی که دارای ناتوانی
یادگیری باشند ممکن است به آموزشهای خاصی نیاز داشته باشند. والدین نیز
غالباً به کمک تخصصی برای یادگیری برنامههای مدیریتی و آموزشی در خانه و
مدرسه نیاز دارند.
درمان دارویی پیش از این نیز برای درمان دو بیماری توأم، نظیر ADHD و
اضطراب، مفید تشخیص داده شده بود. پژوهشهای اخیر، موثر بودن درمان دارویی
را بر کاهش پرخاشگری، نافرمانی و تغییرات خلق و خو در بیمارانی که اختلال
رفتاری دارند، نشان داده است. مشکل سوء مصرف مواد نیز باید به دقت مورد
بررسی قرار گیرد و در نظر گرفته شود.
چند روش درمانی دیگر نیز برای اختلالات رفتاری معمولاً توسط دیگران به
والدین بیمار توصیه میشود که به طور بالقوه ممکن است به کودک آسیب برساند.
شیوههای امر و نهی به کودک میتواند باعث وخیمتر شدن اختلال گردد. به
والدین یا پرستاران توصیه میشود که برای انتخاب روش برخورد مناسب، به
مشاوره با متخصص سلامت روان بپردازند.
آینده بیمارانی که اختلال رفتاری دارند متفاوت است. برخی از این بیماران
وقتی به دوران بزرگسالی میرسند مشکلشان برطرف میگردد. درمان زود هنگام و
بلند مدّت، احتمال این که بیماران رفتارهای انطباقی را فرا گیرند را افزایش
میدهد و بسیاری از بیماران در بزرگسالی افراد موفقی میشوند. امّا تعداد
کمی از بیماران مشکلشان در بزرگسالی نیز ادامه مییابد و به اختلال شخصیت
جامعهستیزی تبدیل میشود. به طور کلّی، هر چه نشانههای بیماری شدیدتر
باشد، درمان آن نیز مشکلتر است.
8. سوالاتی برای پرسیدن از پزشک
آماده کردن سوالاتی از
قبل، میتواند به افراد کمک کند که بحثها و گفتگوهای سازندهتری با پزشک
درباره بیماری داشته باشند. والدین میتوانند پرسشهای زیر را از پزشک
متخصص در رابطه با اختلالات رفتاری بپرسند:
ترجمه: کلینیک الکترونیکی روانیار
منبع
" Conduct Disorders ", Reviewed By Tahir Tellioglu, M.D., APA, AAAP
http://yourtotalhealth.ivillage.com
پیش به سوی آینده پرنشاط در سالمندی با سرمایه گذاری در سلامت روان دانش آموزان
چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۲ سلامت روان و رشد خود کارآمدی دانش آموزان
پنچ شنبه ۲۵مهر ۹۲ سلامت روان شبکه حماینتی در خانواده
جمعه ۲۶ مهر ۹۲ سلامت روان و تکریم سالمندان
شنبه ۲۷مهر ۹۲ سلامت روان و مشاور مدرسه
یکشنبه ۲۸ مهر ۹۲ سلامت روان و دانش آموزان پرنشاط
دوشنبه ۲۹مهر ۹۲ سلامت روان ورشد شایستگی های روان شناختی در دانش آموزان
سه شنبه ۳۰مهر۹۲ سلامت روان مسیر صحیح زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان
نمونه پوستر هفته بهداشت روان+روزشمار
1-لوس کردن فرزند: همه والدین فرزندان خود را دوست دارند و تمام آنچه دارند و ندارند را برای فرزند خود طالب هستند، که به هر حال هزینه بر است. پدر و مادر های زیادی هستند که با این محبت افراطی باعث لوس شدن فرزند شده و تازه بچه ها با داشتن این همه چیز خوشحال به نظر نمی رسند. این باعث می شود که بچه ها هرگز راضی به نظر نرسند و مرتبا تقاضای بیشتری کنند .
2- تربیت نامناسب: زمانی که شما اینقدر تنبلی به خرج می دهید که فرزندان خود را به طور صحیح تربیت کنید ، در نتیجه این وظیفه خطیر را به عهده اطرافیان فرزندتان قرار می دهید. هرگز به فرزند خود اجازه ندهید که در خانه طوری رفتار کند که انگار به سیاره شیطنت و بازیگوشی پا گذاشته است.زیرا همین رفتار را در خانه دیگر هم خواهد داشت و این اصلا خوشایند نیست .در حالیکه باید در خانه دیگران مو دب تر و بهتر از منزل باشند.اگر شما نتوانید آنها را به طور صحیح تربیت کنید دیگران اقدام می کنند.
3- عدم مشارکت در مدرسه فرزندان: بعد از خانه ، مدرسه محلی است که بچه ها در آن بیشترین ساعت را حضور دارند و بنابر این معلمان و همسن و سالان نقش مهمی در زندگی آنها دارند. بنابراین تعجب انگیز است که شما رغبت به این محل ندارید و سعی می کنید از مدرسه فرزندتان فاصله بگیرید و خود را درگیر مسائل مربوط به آنها نکنید.مهم نیست که کدامیک از – پدر یا مادر- در مدرسه حضور داشته باشند، مهم حضور یکی از شما است. شما حتی باید از طریق ایمیل با معلم فرزندتان د رتماس باشید. این نشان دهنده حساسیت شما بر روی تربیت و رشد فرزندتان است و معلم را ملزم به دقت و هوشیاری بیشتری نسبت به تربیت فرزندتان می کند.
4- عدم اعتدال در تشویق فرزندان: زمانیکه فرزند خود را تشویق می کنیم ، باعث افزایش عزت نفس آنها می شویم ، اما باید مراقب بود که در این مورد حد اعتدال را رعایت کنیم. اجازه بدهید که تشویق در وقت مناسب و تنها زمانی که کار فرزندتان واقعا لایق تشویق است این کار انجام شود. اگر به طور غلوناکی آنها را به خاطر کار معمولی که انجام داده اند تشویق و قدردانی کنید باعث می شود که آنها نسبت به ارزش واقعی دست آورد خود دچار انحراف فکری شوند .
5- عدم اعطای مسئولیت به فرزندان : فرزند شما نباید به خاطر انجام کارهای عادی و روتین چیزی دریافت کنند. چون آنها عضوی از خانه هستند ، نه مهمان حاضر در هتل. هرکس که در خانه زندگی می کند موظف به انجام امور مربوط به خانه است، از شستن ظرفها گرفته تا گردگیری و ......
دادن پول اضافی روش فوق العاده ای برای تشویق است اما در عوض انجام کارهای فوق العاده نه کارهایی که وظیفه روتین هر عضو خانواده است.بچه باید بخشی از مسئولیت زندگی مشترک با خانواده را به دوش بگیرند. آنها برده شما نیستند اما مطمئنا در تعطیلات و مرخصی دائم هم به سر نمی برند.
6- عدم رفتار صحیح با همسر: هر طور که با همسر خود رفتار کنید، به عنوان الگو برای آینده آنها خواهید بود. یعنی آنها نیز دقیقا همین طور به همسر خود رفتار خواهند کرد. اگر به صورت غیر صحیح با همسر خود رفتار کنید و مرتبا در حال مشاجره باشید آنها نیز به همین سبک رفتار می کنند. بچه ها بیشتر از آنچه شما به عنوان نصحیت به آنها گوشزد می کنید ، از رفتار شما پیروی می کنند. اگر با همسر خود به احترام و توام با عشق رفتار کنید، ارزش خانواده را به فرزند خود نشان میدهید و بعلاوه آنها از داشتن یک پناهگاه امن در این دنیای وحشی بیشتر احساس امنیت خواهند کرد.
7- داشتن توقعات غیر واقعی از فرزند: اگر با بچه ها سرو کله می زنید از آنهان انتظارات معقول و منطقی داشته باشید، به خصوص بچه های کوچک. اگر برای شام جایی دعوت هستید و از کودک دو ساله خود انتظار دارید که درست مانند یک شاهزاده کوچک رفتار کند سخت در اشتباهید. اگر در خیال و رویای خود انتظار دارید که فرزندتان یک ستاره ورزشی و یا علمی شود ، در حالیکه او تنها مایل به نوازندگی پیانو است ، لازم است راجع به توقع خود تجدید نظر کنید. انتظار شما از آنها باید شادی آنها باشد.
8- عدم آموزش فرزندان برای دفاع از خود و خواسته هایشان: خیلی از والدین تمام نیاز فرزندان را برآورده می کنند و به این ترتیب ارزش کار سخت وعدم وابستگی را در فرزند از بین می برند. به این ترتیب نسلی از آدم های بی بو و خاصیت و به اصطلاح پهلوان پنبه ظهور خواهد کرد. بچه های امروزه انتظار دارند که همه کارها برایشان انجام شود. اینکه آن ها را محکم و پر طاقت تربیت کنید و از آنها بخواهید که اموراتشان را خود انجام دهند دلیل عدم دوست داشتن آنها نیست . بلکه نشانه عشق واقعی است.
9- تحمیل کردن گرایش وتفکر خود به فرزندان: اجازه دهید که بچه ها بچگی کنند. والدین نباید تمایلات و گرایش و نقطه نظر های خود را به فرزندشان تحمیل کنند . اینکه فرزند خود را از اشتیاقات خود آگاه کنید خوب است اما آنها را تحمیل نکنید. اجازه دهید همان طور که هستند رشد کنند . بدون تحمیل عقاید وخواسته های شما.
10- عدم وفای به قول و عهد: اگر فرزندتان را به خاطر نقاشی روی دیوار تهدید به تنبیه کردن می کنید ، حتما این کار را انجام دهید. متاسفانه پیروی از قول هایی که به فرزند تان می دهید زندگی را کمی سخت می کند اما افزایش اعتماد به گفته شما چیزی مهم تر است. اگر شما به گفته های خود عمل نکنید ، بچه ها به این نتیجه می رسند که بین قول و عمل شما تناسبی نیست و در نتیجه به شما اعتماد نخواهند کرد.
موضوع مقالات و پژوهش ها
- معيار هاي سلامت روان و عوامل تاثير گذار بر آن
- هدايت تحصيلي و شغلي ،چالش ها و چشم انداز هاي نوين
- مشكلات رواني و اجتماعي دانش آموزان و روشهاي كنترل آن
- نقش مشاوره در تقويت ارزشها و مهارت هاي زندگي
- اختلالات رواني-رفتاري در دانش آموزان و روش هاي پيشگيري از آن
- حكايت درماني وكاربرد روانشناختي داستان درحوزه ي مشاوره
-روشهاي كيفيت بخشي به خدمات هسته ها و مراكز مشاوره و خدمات روان شناختي دانش آموزي
ضوابط و شرايط پذيرش مقالات
1-محتواي مقالات بايد در راستاي اهداف و موضوع هاي تعيين شده باشد
2-مقالات بايد دست اول و داراي اطلاعات كتاب شناسي معتبر باشد (ذكر منبع كتاب هاي استفاده شده الزامي است -لطفا از ارسال مقالات اينترنتي نيز خودداري شود)
3-معادل هاي تخصصي به زبان اصلي در پاورقي آورده و در متن مقاله با شماره هاي متوا لي به آنها ارجاع شود
۴- مقاله ها با فرمت word و بر روي يك طرف كاغذ با فونت 14 رويا نگارش شود
4- براي ارسال مقالات خود به دو روش ذيل متوانيد اقدام نمائيد :
الف : روش آنلاين : ارسال از طريق پست هاي الكترونيكي- ايميل:
ب: روش آفلاين : ارسال پستي- لوح فشرده مقاله به نشاني :
تهران:ميدان فردوسي خيابان شهيد قرني،نبش چهاراه سميه ساختمان علاقمندان طبقه سوم كد پستي 1581663315 اداره كل امور تربيتي و مشاوره
شماره بخشنامه : 500/220636 تاریخ بخشنامه : 17/10/91
همكاران عزيز بعد از دانلود فايل آنرا تكميل نموده و به مسئول مشاوره منطقه تحويل نمايند. فايل زيپ شده ( بافرمت RAR) را ابتدا دانلود و سپس ضمايم را بعد از خارج كردن از حالت زيپ تكميل نمائيد |
فایل ضمیمه |
موفقيت در هر فرآيندي، نيازمند هماهنگي تمامي عوامل موثر در آن است. در واقع ما زماني ميتوانيم به نتيجهي دلخواه خود برسيم که تمامي عوامل موثر در رسيدن به نتيجه را رعايت کنيم. آزمون کنکور به عنوان بزرگترين آزمون علمي کشور که ميتواند نقش موثري در جهتگيري شغلي داشته باشد، از جمله اهداف و نتايج پراهميت و حساسي است که بايد در صحت و درستي عوامل موثر در آن، با دقت بسياري عمل کرد موفقيت در کنکور، متأثر از عوامل متعددياست که شايد برخي از آنها، در دسترس و قابل کنترل نباشد اما عوامل در دسترس و قابل کنترلي هم وجود دارد که در صورت رعايت آنها، احتمال موفقيت، چند برابر خواهد شد
در اين نوشتار قصد داريم به بررسي اين عوامل قابل دسترسي بپردازيم:
1- هدفگذاري :
به طور قطع، اولين و مهمترين گام در هر مسيري، هدفگذاريست. داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اينکه ميتواند در افزايش ميزان انرژي فرد، اثر زيادي داشته باشد، در تعيين جهت زندگي او نيز بسيار موثر است. يکي از تفاوتهاي بين افراد موفق و ناموفق داشتن اهداف از پيش تعيين شده است داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اينکه ميتواند در افزايش ميزان انرژي فرد، اثر زيادي داشته باشد، در تعيين جهت زندگي او نيز بسيار موثر است شايد نشناختن فرق بين آرزو و هدف، سبب شود تا بسياري از افراد نتوانند انرژي و جهت لازم را از اهدافشان کسب کنند. مکتوب کردن اهداف، يکي از تفاوتهاي بارز آن با آرزوست. وقتي شما هدفي در ذهنتان داريد اما آن را مکتوب نکردهايد، مانند اين است که غذايي داشته باشيد اما آن را نخوريد؛ طبيعيست که شما سير نميشويد براي مکتوب کردن اهداف، بايد وقت بگذاريد. چند ساعت با خودتان خلوت نموده و به اهدافتان فکر کنيد. سپس آنها را مکتوب کنيد. البته شايد لازم باشد قبل از اين کار، رشتههاي دانشگاهي را خوب بشناسيد که بايد از طريق کتابهاي موجود در بازار، گفتوگو با متخصصان و صاحبنظران رشتهها، اين کار را انجام دهيد.
2- برنامهريزي (استراتژي)
بهطور حتم ميدانيد که يکي از مهمترين تفاوتهاي سالهاي پايه و پيشدانشگاهي، حجم مباحثي است که بايد براي آزمون کنکور مطالعه يا مرور کنيد. اين حجم زياد مباحث، به طور معمول سبب ميشود داوطلبان کنکور که عادت به مطالعه و برنامهريزي براي اين حجم ندارند، با مشکل مواجه شوند برنامهريزي دقيق، از مهمترين عوامل کنترل و غلبه بر اين حجم زياد است. اگر از ابتداي سال تحصيلي، برنامهريزي دقيق و درستي داشته باشيم، بهطور قطع خواهيم توانست تمامي مباحث مورد نظر را مطالعه و جمعبندي کنيم داوطلباني که در مدرسه ثبتنام ميکنند بايد مطابق برنامههاي مدرسه، درس هر روز را همان روز بخوانند تا تمامي مباحث مورد نياز آزمون کنکور را مطالعه کنند. اما داوطلباني که طبق برنامههاي مشاور عمل ميکنند، کافيست براساس برنامهي هفتگي يا دوهفتگي که مشاور تنظيم کرده، مطالعه نمايند.
3 – آزمون
آزمونهاي آزمايشي در طول سال تحصيلي، علاوه بر اينکه سبب مأنوس شدن ذهن و جسم با فضاي آزمون ميشود، اشکالات و اشتباهات فرد را نيز مشخص خواهد کرد تا در فرصتي مناسب، آنها را برطرف کند. پيش آزمون، نقش مهمي در نتيجهگيري خواهد داشت و به همين دليل بايد در انتخاب آن دقت کرد . يک آزمون آزمايشي مناسب بايد داراي شرايط زير باشد :
الف) هماهنگي با سرفصلهاي مطالعاتي :
اگر ما آزمون آزمايشي را به عنوان استراتژي حرکت خود انتخاب کردهايم، اين اتفاق خواهد افتاد اما اگر استراتژي کلان ما، براساس برنامهي مدرسه اي است، بايد آزمون آزمايشي، با سرفصل مطالعاتي هماهنگ باشد يادگيري روشهاي صحيح مطالعه و برنامهريزي، بهطور قطع ميتواند در افزايش کيفيت مطالعه شما موثر باشد اما کيفيت مطالعه جايگزين کميت آن نيست .
ب) سوالات استاندارد :
استاندارد در کنکور، به معني نزديک بودن آزمون به سوالات آزمونهاي سراسري است؛ يعني هر قدر سوالات يک آزمون به سوالات سالهاي قبل آزمون سراسري نزديکتر باشد، سوالات آزمون، قابل اعتمادتر و استانداردتر است
ج) جامعهي آماري مناسب :
سوالات استاندارد و برنامهي مطالعاتي مناسب، مهمترين عوامل موثردر آزمون آزمایشی است، در حالي که بسياري از داوطلبان تصور میکنندمقايسه با رقبا ،مهمترين نقش يک آزمون آزمايشي است . البته درست است که مقايسه با رقبا هم جزو اهداف آزمون است اما هدف نهايي نيست. يک آزمون آزمايشي، بايد سوالات استاندارد و برنامهي مناسبي داشته باشد
4 - مهارتهاي موفقيت در تحصيل
داوطلبان بسياري در سالهاي گذشته، با وجود تلاش زيادي که کردهاند، به دليل عدم استفاده از مهارتها و روشهاي صحيح، نتوانستهاند به نتيجهي دلخواه خود دستيابند. اين مهارتها که شامل برنامهريزي درسي، روشهاي مطالعه، شرايط مطالعه، تکنيکهاي ايجاد تمرکز و دقت و هنر آزمون دادن، روش جمعبندي و... است كه اين مهارتها در يادداشتهاي آتي به شما داوطلبان عزيز ارائه خواهد شد۵- تلاش (کميت مطالعه)
يادگيري روشهاي صحيح مطالعه و برنامهريزي، بهطور قطع ميتواند در افزايش کيفيت مطالعه شما موثر باشد اما کيفيت مطالعه جايگزين کميت آن نيست و موفقيت در هر زمينهاي، نيازمند بکار گيري روشها و ابزار لازم است. براي موفقيت در کنکور هم لازم است بيشترين مقدار ممکن در طول يک روزرا درس بخوانيد يعني تا جايي که به کيفيت مطالعهي شما لطمهاي وارد نشود. اين عدد در روزهاي تعطيل و روزهايي که به مدرسه ميرويد، متفاوت خواهد بود، براي نمونه در روزهاي تعطيل(مانند تعطيلات نوروزي که در پيش است)، شما از 24 ساعت زمان، بايد حدود 7 ساعت بخوابيد وبه عدههاي غذايي و .. بپردازيد و از زمان باقي مانده (يعني 13 ساعت) بايد 10 تا 12ساعت درس بخوانيد اما در روزهايي که به مدرسه ميرويد، از 24 ساعت شبانهروز، 7 ساعت به خواب، 2 ساعت به امور متفرقه و حدود 8 ساعت به حضور در مدرسه اختصاص مييابد که بايد از زمان باقي مانده (يعني 7 ساعت)، حدود 5 تا 6 ساعت درس بخوانيد . البته يادتان باشد که لزومي ندارد اين ساعت مطالعه، به صورت دائمي رخ دهد. به يقين اگر در يک روند تدريجي، شما ساعت مطالعهتان را به ساعت مطلوب برسانيد، ثبات و استمرار بيشتري خواهد داشت
|
||
آزمون عمومی آزمون عمومی برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم آموزش متوسطه به منظور تشخیص میزان آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی واحدی مشخص شده باشد. مواد آزمون عمومی و ضرایب آن و همچنین کتب منابع سوال در هر یک از دروس برای کلیه داوطلبان اعم از داوطلبان نظام جدید (ترمی واحدی و یا سالی واحدی) و نظام قدیم آموزش متوسطه برای کلیه گروههای آزمایشی اینگونه اعلام شده است: - آزمون زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش دانشگاهی و سالهای سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه) - آزمون زبان عربی با ضریب 2، کتب منابع طرح سوال (سالهای سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه) - آزمون فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب 3، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش دانشگاهی و سالهای سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه) - آزمون زبان خارجی (انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی، ایتالیایی) با ضریب 2، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش دانشگاهی و سال سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه) چنانچه داوطلبان اقلیتهای مذهبی (کلیمی، زرتشتی، مسیحی)، بخواهند به سوالات معارف غیر اسلام پاسخ دهند، ضمن علامتگذاری در بند 15 تقاضانامه ثبتنام اینترنتی باید به سوالات اقلیتهای دینی که از مشترکات همه ادیان رسمی و اعتقاد دینی آنها که در دوران تحصیل آموزش میبینند، بر حسب مورد پاسخ دهند. آزمون اختصاصی آزمون اختصاصی برای داوطلبان نظام جدید (اعم از سالی واحدی و یا ترمی واحدی) و نظام قدیم آموزش متوسطه به منظور تعیین میزان آشنایی علمی آنان با پایههای اساسی و اصولی رشتههای موجود در هر گروه آزمایشی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی – واحدی برگزار میشود. مواد آزمون اختصاصی و ضرایب هر یک از دروس امتحانی گروههای آزمایشی 1، 2، 3، 4 و 5 در شرایط اختصاصی هر گروه به ترتیب در بخش منابع آزمونهای اختصاصی دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون سراسری درج شده است. منابع آزمونهای اختصاصی گروههای آزمایشی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی: الف) از کلیه شرکتکنندگان فارغالتحصیل و دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه و همچنین کلیه فارغالتحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی دروس ریاضیات، فیزیک و شیمی در حدود اطلاعات علمی کتب دوره پیش دانشگاهی و سالهای سوم و دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه امتحان به عمل خواهد آمد. علاوه بر دروس فوق، در درس فیزیک، از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه سالی واحدی نیز سوال طرح خواهد شد. گروه آزمایشی علوم تجربی: الف) از کلیه شرکتکنندگان فارغالتحصیل و دانشآموزان دروه پیش دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه و همچنین کلیه فارغالتحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی دروس زمینشناسی، ریاضیات، زیستشناسی، فیزیک و شیمی در حدود اطلاعات علمی کتب دوره پیش دانشگاهی و سالهای سوم و دوم دبیرستان رشته علوم تجربی نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه امتحان به عمل خواهد آمد. سوالات دروس زمینشناسی منحصرا از کتب دوره پیش دانشگاهی و سال سوم طرح خواهد شد. علاوه بر دروس فوق، در درس فیزیک از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه سالی واحدی نیز سوال طرح خواهد شد. منحصرا برای دارندگان دیپلم بهیاری که به حرفه بهیاری نیز اشتغال دارند، برای استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری، درس بهیاری شامل دروس مراقبتهای بهیاری (دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست، دستگاه تولید مثل، دستگاه ادراری، بیماریهای گوش و حلق و بینی و چشم، دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیمهای درمانی، زیستشناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری (دستورالعمل مقدماتی)، علاوه بر دروس اختصاصی فوق پیشبینی شده است. رشتههای تحصیلی گروههای آزمایشی گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی طی جداولی در دفترچه راهنمای ثبتنام و سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org درج شده است. |
پ ن: کاش معلمامون این طوری حس فداکاری رو بهمون یاد می دادن نه اینکه همش حس رقابت و جلو زدن رو بهمون یاد بدند
اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرایط و ضوابط و نحوه ثبتنام از داوطلبان در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 13 آذرماه منتشر و همزمان نیز بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار داده میشود.
براساس این گزارش، آزمون سراسری سال 1392 براساس برنامهزمانی پیشبینی شده در صبح و بعداز ظهر روزهای پنج شنبه 30خرداد 92، جمعه 31 خرداد 92 و صبح شنبه اول تیر 92 به طور همزمان در حوزههای امتحانی سراسر کشور برگزار خواهد شد
کارگاه آموزشی توانمندسازی مشاوران
شماره بخشنامه : 48614/504 تاریخ بخشنامه : 23/08/91 |
فایل ضمیمه |
نکته :
البته اگر این کارگاه هم شبیه کارگاه های قبلی باشد
آنچه البته بجای نرسد فریاد است
رابطان هسته ای مشاوران ابتدایی
شماره بخشنامه : 45842/504 تاریخ بخشنامه : 10/08/91 |
رابطان هسته ای مشاوران ابتدایی |
فایل ضمیمه |
دروس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی
شماره بخشنامه : 45840/504 تاریخ بخشنامه : 10/08/91 |
دروس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی |
فایل ضمیمه |
شماره بخشنامه : 45840/504 تاریخ بخشنامه : 10/08/91 |
دروس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی |
فایل ضمیمه |
بچه ها ...
وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی میکنند می آموزند بی اعتماد به خود باشند.
وقتی با خشونت زندگی میکنند می آموزند که جنگجو باشند.
وقتی با ترس زندگی میکنند می آموزند که بُزدل باشند.
وقتی با ترحم زندگی میکنند می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند.
وقتی با تمسخُر زندگی میکنند می آموزند که خجالتی باشند.
وقتی با حسادت زندگی میکنند می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند.
اما ...
اگر با شکیبایی زندگی کنند بردباری را می آموزند.
اگر با تشویق زندگی کنند اعتماد و اطمینان را می آموزند.
اگر با پاداش زندگی کنند با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزند.
اگر با تصدیق شدن زندگی کنند عشق را می آموزند.
اگر با توافق زتدگی کنند دوست داشتن خود را می آموزند.
اگر با تایید زندگی کنند با هدف زندگی کردن را می آموزند.
اگر با صداقت زندگی کنند حقیقت را می آموزند.
اگر با انصاف زندگی کنند دفاع از حقوق را می آموزند.
اگر با اطمینان زندگی کنند اعتماد به خود و اعتماد به دیگران را می آموزند.
اگر با دوستی و محبت زندگی کنند زندگی در دنیای امن را می آموزند.
خیلی از پدر و مادرها فکر میکنند اگر فرزندشان جنب و جوش زیادی داشته و بازیگوش باشد، حتما بیشفعال است...
اختلال کمتوجهی و بیشفعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.
بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمیگیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او میگذارند.
این آزمون به شما کمک میکند دریابید فرزندتان به مشکل بیشفعالی و کمتوجهی دچار است یا نه.
هنگام جواب دادن به سوالهای زیر، این نکتهها را در نظر داشته باشید:
• سن فرزندتان را در نظر بگیرید.
• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.
• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.
گزارههای زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینههای روبهرو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینهها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.
قسمت اول:
1) فرزندتان به جزییات توجه نمیکند یا در انجام تکالیف مدرسهاش اشتباههای ناشی از بیدقتی دارد؟
2) به سختی میتواند توجهش را حین انجام یک کار و تا پایان آن حفظ کند؟
3) وقتی مستقیما با او صحبت میکنید، به نظر میرسد گوش نمیدهد؟
4) باوجود داشتن میل باطنی به انجام کارها و فهمیدن دستوراتی که به او داده میشود، به دستورات درست عمل نمیكند و نمیتواند کاری را به پایان برساند؟
عناوین دوره های آموزشی ضمن
خدمت مربیان ، معاونین پرورشی و مشاوران مدارس نواحی ومناطق استان برای
سال تحصیلی ۹۲-۹۱
همه ما در زندگی روزمره خود مواردی را سراغ داریم که نتوانسته باشیم مطلب ، اسم فرد یا مکان خاص و یا اطلاعات دیگری را یادآوری کنیم. شاید بسیار پیش آمده باشد که مدتها به دنبال دسته کلید یا وسائل شخصی دیگر خود گشته باشیم و خیلی موراد دیگر. همه اینها مواردی جزئی از اختلال در عملکرد حافظه را نشان میدهد که تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است بوجود بیاید.
این عوامل هرچه باشد، آنچه که برای ما پیش آمده این است که نتوانستهایم به اطلاعاتی که مطمئن از دانستن آنها هستیم، دست پیدا کنیم. به عبارتی حافظه نتوانسته به اطلاعاتی که قبلا ذخیره کردهایم، دسترسی پیدا کند. پدیدهای که همه آن را با عنوان فراموشی میشناسیم که در بسیاری موارد هم نتایج ناگواری به بار میآورد، مثل کم شدن نمره امتحانی.
علل فراموشی
فراموشی به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد...
در راستاي افزايش دانش و آگاهي دانش آموزان پايه اول متوسطه و والدين آن ها بروشور با موضوع :
(معرفي آزمون هاي مشاوره اي تشخيص استعداد و رغبت سنج استرانگ شغلي و توصيه هاي مهم به دانش آموزان و والدين آن ها)
توسط مركز مشاوره و خدمات روانشناختي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد با بهره گيري از منابع مختلف تهيه شده است كه جهت استفاده كليه دانش آموزان و والدين آن ها در سراسر كشور تقديم ميگردد .
اين بروشور در استان يزد به تعداد 15 هزار نسخه تهيه و در اختيار كليه دانش آموزان پايه اول متوسطه قرار گرفته است.
برای دریافت صفحه اول بروشور با فرمت پی دی اف اینجا کلیک نمایید.
برای دریافت صفحه دوم بروشور با فرمت پی دی اف اینجا کلیک نمایید.
برای دریافت تمام فایل ها به صورت زیپ شده اینجا کلیک نمایید.
مهلت ارسال آثار تا 25 اسفند ماه تمدید شده است .
آزمون های استرانگ شغلی ( رغبت ) ، تشخیص استعداد و سلامت روانی – رفتاری با هدف بهبود کیفیت و کارآمدی نظام راهنمایی و مشاوره و نیز افزایش سطح اثر بخشی فرایند تحصیلی و شغلی ، تشخیص علمی « ابعاد جسمانی ، اجتماع ی ، روانی – رفتاری و تحصیلی » مشکلات و توسعه ی شناخت همه جانبه دانش آموزان با توجه به اهداف زیر برای اولین بار از طریق نرم افزا ر به صورت استانی و هماهنگ در سراسرکشور برگزار می گردد .
اهداف :
-1 غربالگری دانش آموزان در گروه سنی 19-۱۴ در ابعاد روانی ، اجتماعی ، خانوادگی ، و سازگاری برای :
- ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان ، مسئولان مدرسه و اولیاء
- ارائه خدمات مشاوره ی فردی به دانش آموزان
- تقویت سیستم ارجاع به هسته ها و مراکز مشاوره و روان شناختی
-2 تعیین بهره هوشی دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی
-3 مشخص نمودن استعداد تحصیلی دانش آموزان در زمینه های تحصیلی دبیرستانی و دانشگاهی
-4 مشخص نمودن ویژگی های شخصیتی دانش آموزان در زمینه ی روانی – رفتاری ، تحصیلی و شغلی دانش
آموزان .
برای دریافت بخشنامه کلیک بفرمایید
در موقعيتهاي مختلفي گاهي ناچار به انتقاد كردن از ديگران هستيد. بايد همه تلاش خود را به كار بنديد تا انتقادتان سازنده باشد تا بر فرد موردنظر تاثير بگذارد. در اينجا به راهكارهايي اشاره ميكنيم كه به شما كمك خواهد كرد. انتقاداتي ارائه كنيد كه نه آنقدر بيفايده و بيهوده باشد و نه باعث رنجش فرد مقابل شود ، اما در عوض تاثيرگذار بوده و باعث پيشرفت و اصلاح او شود.
خصوصيات شخصي فرد را ناديده بگيريد: اگر ميخواهيد انتقاد شما سازنده و تاثيرگذار باشد ، بايد تا ميتوانيد از دخالت دادن خصوصيات شخصي فرد مورد نظر خودداري كنيد. اگر بخواهيد در انتقادتان صرفا به نقصهاي او اشاره كنيد، تصور خواهد كرد قصد خوار كردن شخصيتش را داريد و توجهي به حرفها و انتقادتان نخواهد كرد و علاوه بر اين كه از شما كينه به دل خواهد گرفت، به قول معروف انتقادتان را از يك گوش ميگيرد و از گوشي ديگر بيرون ميكند. با اين كه دشوار است اما بايد تلاش كنيد كه تا ميتوانيد شخصيت فرد را از كارش جدا كنيد.
اگر در انتقادتان صرفا به نقصهاي او اشاره كنيد ، تصور خواهد كرد قصد خوار كردن شخصيتش را داريد و توجهي به حرفها و انتقادتان نخواهد كرد .
انتقاد خود را با بياني مناسب مطرح كنيد: استفاده از لغات و اصطلاحات مربوط به مطلب مورد نظر باعث تخصصيتر شدن آن خواهد شد. در اين صورت ميتوان جديترين و مهمترين انتقادها را به بهترين شكل بيان كرد. اگر جملات خود را با « به نظرم ميآيد كه ...» يا « شايد من اشتباه ميكنم، اما... » شروع كنيد ، انتقادتان غيرمغرضانهتر و مودبانهتر به نظر خواهد رسيد.
به واقعيات مستقيم اشاره كنيد: فايده انتقاد سازنده در مستقيم و رك و راست ارائه كردن واقعيات است. هيچ چيز به اندازه نادرست بودن حقايق ارائه شده در انتقاد شما، آن را خراب نميكند. يكي از بهترين راههاي گفتن حقايقي كه با بحث نميتوان آن را مطرح كرد ، از طريق انتقاد است. حقايق و واقعيات ميتوانند انتقاد شما را سازندهتر كند و به طرف مقابل اجازه نخواهد داد از زير آن شانه خالي كند.
احساسات خود و طرف مقابل را تحت كنترل بگيريد: نبايد اجازه دهيد احساساتتان باعث بدنامي و بياعتباري انتقادتان شود. علاوه بر اين بايد توجه تان به احساسات طرف مورد انتقاد نيز باشد تا باعث خجالت و رنجش او نشويد.
به اين توجه كنيد كه چه ميتوان كرد، نه چه انجام شده: به فرصتهايي براي پيشرفت و اصلاح اشاره كنيد و از بيان كمبود و نقصانها بپرهيزيد. مثبت جلوه دادن انتقادتان باعث خواهد شد كه مودبانهتر و موثرتر به نظر آيد. معمولا اگر به افراد راهكارهايي براي پيشرفت و اصلاح ارائه كنيد تاثير بيشتري بر آنها خواهد گذاشت تا اين كه فقط اشكالات كارشان را به آن ها گوشزد كنيد.
فقط بايد هميشه به خاطر داشته باشيد انتقاداتي كه بر پايه دليل و برهان باشند ، كمتر مورد بحث قرار ميگيرند.
خود را جاي طرف مقابل بگذاريد: خود را جاي فرد موردنظر بگذاريد و ببينيد با شنيدن چنين انتقادي چه احساسي پيدا خواهيد كرد. اين در طبيعت انسانهاست كه در برابر انتقادات حالت تدافعي بگيرند ، حتما خود شما نيز همين طور هستيد.
به جاي استفاده از نظرات شخصي از استدلال و منطق استفاده كنيد: هر نوع انتقادي معمولا با يك مشكل مواجه است كه ميتوانيد آن را از بين ببريد. فقط بايد هميشه به خاطر داشته باشيد انتقاداتي كه بر پايه دليل و برهان باشند ، كمتر مورد بحث قرار ميگيرند. دفاع در مقابل منطق و برهان براي همه دشوار است. پس به جاي دخالت دادن نظرات شخصي خودتان بهتر است از دلايل عقلي استفاده كنيد تا تاثيرگذارتر باشد.
براي جواب گرفتن بايد فرصت بدهيد: بهتر است بين طرح انتقادات خود كمي سكوت كنيد تا فرد مقابل نيز فرصت دفاع از خود را پيدا كند. بايد به او اجازه دهيد براي كار خود توجيه بياورد. اين كار باعث ميشود كه او توجه بيشتري به انتقادات شما ابراز كند و دستپاچه نيز نشود.