آموزش نو برای آموزش و پرورش نو(تحول در آموزش و پرورش یک امر بنیادی است.)
درباره من
آموزش نو باید در خدمت آموزش و پرورش نو باشد.
قرن۲۱ به سمتی میرود که اکثر مشاغل به دانش و مهارتهای رایانهاى نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی کنونی بخصوص آنچه هم اکنون در مدارس ایران در جریان است همخوانی ندارد. مدتی است برخی کشورهای جهان به تاسیس مدارس الکترونیکى یا آنچه در کشور ما مصطلح شده مدارس هوشمند دست زده اند. الگوى اولیه این مدارس از کشور انگلیس گرفته شده است و کشور مالزی یکی از پیشتازان ایجاد این مدارس به شمار میرود. با این رویکرد کشور ما هم از سال 1383 طرحی را بصورت پایلوت در چهار مدرسه اجرا کرده است. دانشگاهها هم به نوع دیگری از آموزش تحت عنوان آموزش مجازی متمایل شدهاند.
در مدارس هوشمند رایانه در نحوه تدریس و ارزشیابی تاثیر میگذارد و برنامههای درسی را تا حدودی تغییر میدهد ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی میماند چون در روابط اجتماعی به دانشآموزان یاری میرساند.
در این مدارس دانشآموزان میآموزند انبوهی از اطلاعات را پردازش کنند و از این اطلاعات در جهت یادگیری بیشتر استفاده کنند. دانشآموزان حتی میتوانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچههای مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند.
در مدارس هوشمند معلمان میتوانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی براى پرسشهای دانشآموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در رایانه پیدا کنند و براى بقیه بازگو کنند. البته مدارس هوشمند این کارایى را نیز دارند که به دانشآموزان نشان دهند چه اطلاعاتی در وب موثق است تا کودکان و نوجوانان ضمن دریافت اطلاعات درست تحت تاثیر تبلیغات سوء اینترنت هم قرار نگیرند. در نهایت به کارگیری رایانه به معلمان خوش فکر کمک میکند به دوره آموزش براساس کتاب محوری و سخنرانی تکگویانه معلم در کلاس خاتمه دهند و سیستم آموزشى را به شکل سیستم مشارکتی، مبتنی بر آموزش توانایىهاى پژوهش، جمعبندى، تحلیل و نتیجهگیری دانشآموزان تبدیل کنند.
با تشکر
داود مینایی (دبیر آموزش و پرورش)
این وبلاگ برای ارائه مطالب در ارتباط با تولید محتوای الکترونیکی در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده است.
ادامه...